Information Technology

کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات

حسین علیخانی | يكشنبه, ۶ فروردين ۱۳۹۶، ۰۳:۳۰ ب.ظ
در چند سال اخیر واژه فناوری اطلاعات بسیار متداول شده و در تمامی کشورهای دنیا از جمله ایران بر زبان افراد بسیاری جاری گردیده است. علت این امر، قابلیت های این فناوری میباشد که توانسته هم به عنوان ابزار و هم به عنوان یک توانمندساز در تمامی ارکان زندگی رخ بنماید. لیکن کاربردهای سازمانی فتاوری اطللاعات، این مقوله را به یکی از حوزه های نیازمند مدیریت و راهبری در سازمان ها تبدیل نموده و باعث شد، حتی در کشورهای توسعه یافته، چالشی به نام مدیریت فناوری اطلاعات ایجاد گردد. پیچیدگی، تنوع کاربرد، سطح های کاربری متفاوت، جنس متفاوت این فناوری و بسیاری از موارد دیگر نه تنها ضرورت مدیریت فناوری اطلاعات را نشان می دهد بلکه جایگاه ویژه ای برای این حوزه مدیریتی در تمامی سازمان های دنیا اعم از دولتی و خصوصی، صنعتی و غیر صنعتی و انتفاعی و غیر انتفاعی ایجاد نموده است. به همین منظور و با توجه به ضرورت برنامه ریزی، هدایت و کنترل این فناوری، رشته مدیریت فناوری اطلاعات به عنوان یک میان رشته مطرح شده و در برنامه درسی دانشکده های مدیریت و مهندسی در سراسر جهان قرار گرفته است. این رشته اکنون با عناوین مختلف از جمله کاربرد فناوری اطلاعات در کسب و کار (Business Information Technology) و مدیریت فناوری اطلاعات (Management of Information Technology) در بسیاری از معتبرترین دانشگاههای جهان در ایالات متحده، اروپا و آسیا به عناون یکی از گرایش های دوره کارشناسی ارشد مدیریت برگزار و ارائه می شود. دروس ارائه شده در این رشته به صورتی طراحی گردیده تا دانشجویان بتوانند به کمک استاد راهنما، دانش مناسبی را در زمینه مورد نظر جهت کار در صنایع و پژوهش به دست آورند.

طول دوره کارشناسی ارشد رشته مدیریت فناوری اطلاعات

ضوابط آموزشی دوره کارشناسی ارشد کارآفرینی در گرایش های مختلف طبق آیین نامه های مصوب وزارت فرهنگ و آموزش عالی می باشد. طول دوره 2 سال معادل 4 نیمسال تحصیلی منظور شده است که 3 نیمسال آن برای آموزش و 1 نیمسال برای گذراندن پایان نامه می باشد. این دوره در چارچوب نظام آموزشی ترمی- واحدی اجرا می شود.

 

معرفی گرایش های فناوری اطلاعات

مدیریت فناوری اطلاعات دارای 4 گرایش کسب وکار الکترونیکی، مدیریت منابع اطلاعاتی، سیستم های اطلاعاتی پیشرفته و مدیریت دانش می باشد. جهت آشنایی بیشتر با این رشته، در ادامه گرایش های فناوری اطلاعات معرفی می گردد.

1.گرایش کسب وکار الکترونیکی

گرایش کسب وکار الکترونیکی از جدیدترین گرایش های رشته مدیریت فناوری اطلاعات می باشد که ترکیبی از آموزش های دروس مدیریتی و دروس مربوط به تکنولوژی های نوین می باشد. از دید بسیاری از مدیران و کارشناسان آموزشی، جهان امروز به رشته ای نیازمند است که فارغ التحصیلان آن هم برای مدیریت آموزش دیده باشند و هم بتوانند برای سازمان های خود با استفاده از تکنولوژی های نوین باعث افزایش کارایی و بهره وری شوند.

2.گرایش مدیریت منابع اطلاعاتی

هدف از مدیریت منابع اطلاعاتی، به ­کارگیری مراحل و مهارت­های مدیریتی مناسب و استفاده از ابزارها و فناوری مناسب در فرآیند تولید، فراهم­ آوری، سازمان­دهی، پردازش، اشاعه و استفاده از منابع اطلاعاتی درون و برون سازمانی به عنوان عاملی مهم در راستای دستیابی به اهداف و مقاصد سازمانی است.

3.گرایش سیستم­های اطلاعاتی پیشرفته

هدف از این گرایش، آشنایی و توانایی توسعه انواع مختلف سیستمهای اطلاعاتی پیشرفته نظیر سیستم­های خبره، سیستم­های پشتیبانی تصمیم­ گیری، سیستم­های اطلاعاتی استراتژیک و .... در راستای کمک به متخصصان انسانی و یا جایگزینی جزئی آنان در زمینه‌های محدود تخصصی می­ باشد.

4.گرایش مدیریت دانش

مدیریت دانش به معنای در دسترس قرار دادن نظام‌مند اطلاعات و اندوخته‌های علمی است، به گونه‌ای که به هنگام نیاز در اختیار افرادی که نیازمند آنها هستند، قرار گیرند تا آنها بتوانند کار روزمره خود را با بازدهی بیشتر و موثرتر انجام دهند. این موضوع در سالیان اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است و از گرایش های نسبتا جدید رشته مدیریت فناوری اطلاعات می باشد.



Related image

 

سرفصل دروس مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت فناوری اطلاعات و تعداد واحدها

دوره کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات دارای ۳۲ واحد می باشد که ۲۸ واحد آن واحدهای درسی و ۴ واحد به پایان نامه اختصاص دارد. از میان ۲۸ واحد درسی ۲۰ واحد در بین گرایش ها مشترک بوده و ۸ واحد اختصاصی در هر گرایش تعریف شده است. برای رفع کمبودها و با توجه به اینکه دانشجویان ورودی به این دوره از رشته های مختلف پذیرش می شوند، ۱۷ واحد درسی نیز به عنوان پیش نیاز ارائه شده است که بنا بر نیاز به دانشجویان ارائه خواهد شد. به طور خلاصه وضعیت واحدهای ارشد فناوری اطلاعات در ذیل قید شده است.


در جدول زیر گرایش ها، برنامه درسی و تعداد واحدهای مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت فناوری اطلاعات آمده است.

دروس مشترک

سرفصل دروس

تعداد واحدها

تئوری های مدیریت پیشرفته

2

مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته

2

سیستم اطلاعات مدیریت پیشرفته

2

تحلیل آماری

2

بازمهندسی فرایندهای کسب وکار

2

برنامه ریزی منابع سازمان

2

تاثیر فناوری اطلاعات بر سازمان و مدیریت

2

منطق فازی و هوش مصنوعی

2

سیستم اطلاعات استراتژِک و معماری کلان سازمانی

2

مدیریت دانش

2

دروس تخصصی

(رشته مدیریت فناوری اطلاعات دارای 8 واحد تخصصی می باشد. دروس تخصصی بر اساس گرایش مورد نظر تعیین می گردد)

دروس اختصاصی گرایش کسب و کار الکترونیکی

کسب و کار الکترونیکی

2

مدیریت روابط مشتری

2

مدیریت زنجیره تامین

2

خدمات الکترونیکی

2

دولت الکترونیکی

2

بازاریابی الکترونیکی

2

مسائل حقوقی تجارت الکترونیکی

2

دروس اختصاصی گرایش مدیریت منابع اطلاعاتی

داده کاوی و انبار داده ها

2

درگاه ها و دروازه ها در شبکه

2

مدیریت منابع اطلاعات

2

سیستم مدیریت محتوا

2

مدیریت پروژه های فناوری اطلاعات بر اساس الگوی cmmi

2

روش شناسی پژوهش در فناوری اطلاعات

2

معماری سازمانی

2

دروس اختصاصی گرایش سیستمهای اطلاعاتی پیشرفته

سیستم های خبره

2

سیستم های پشتیبانی تصمیم گیری

2

مهندسی نرم افزار به کمک کامپیوتر

2

روش شناسی ایجاد سیستمهای اطلاعاتی

2

مدل سازی اطلاعات سازمان

2

دروس اختصاصی گرایش مدیریت دانش

استراتژی های مدیریت دانش

2

مدیریت دانش در سازمان ها

2

فرایندهای مدیریت دانش

2

فناوریهای مدیریت دانش

2

 Related image

مشاغلی که به طور مستقیم با رشته مدیریت فناوری اطلاعات ارتباط دارند

این رشته دارای 4 گرایش اصلی است که هر یک مشاغل متعددی را تحت پوشش دارند. فارغ التحصیلان این رشته با آشنایی با مباحث فناوری اطلاعات و ارتباطات و ارتباط آن با مدیریت و به عبارتی داشتن دانش های مرتبط با زمینه های مدیریتی فناوری اطلاعات و ارتباط آن با مسائل گوناگون سازمان و مدیریت، قادرند به عنوان مشاورین ارشد مدیریت، مسئولیت طرح های تحول سازمانی، کارشناس واحدهای تحلیل گری سیستم ها، پشتیبانی از نرم افزارهای تولید شده ایفای نقش کنند. همچنین این افراد می توانند جهت اداره واحدها و معاونت های فناوری اطلاعات و مدیریت پروژه ها و طرح های فناوری اطلاعات در سازمان ها به کار گمارده شوند. از سوی دیگر فارغ التحصیلان رشته مدیریت فناوری اطلاعات قادرند تا به مدیران سازمان های اجرایی در زمینه برنامه ریزی استراتژی، طراحی، توسعه و ارزیابی سیستم های اطلاعاتی و فناوری اطلاعات مشاوره دهند. جهت جمع بندی، در ادامه فرصت شغلی و بازار کار رشته مدیریت فناوری اطلاعات ارایه می گردد. به طور خلاصه نقش های زیر به طور مستقیم به رشته کارآفرینی ارتباط دارد و فارغ التحصیلان در صورت فعالیت در این نقش ها  بیشترین ارتباط را بین رشته تحصیلی و شغل خود برقرار خواهند کرد.

مسئول طرح های تحول سازمانی، کارشناس یا مدیر پایگاه داده، کارشناس یا مدیر شبکه، کارشناس پشتیبانی نرم افزار، پشتیبانی از نرم افزارهای تولید شده، کارشناس واحدهای تحلیل گری سیستم ها، کارشناس استقرار نرم افزار،  مشاورین ارشد مدیریت، استاد دانشگاه، پژوهشگر و...


منبع : modirio.com

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی